You are currently viewing Hvad er et mudra?
Hvordan laver man mudras

Hvad er et mudra?

Mudra. 

Der findes mange forskellige slags mudras. Men hvad kan de? Et mudra påvirker os alle forskelligt, men kan alligevel have en stor effekt. 

Et mudra er i virkeligheden en forsegling, at gestikulere eller markere noget. 

I dag er det hasta mudras jeg vil gennemgå. Hasta betyder hånd. 

Fysisk kan de være med til at gøre vores hænder stærke og fleksible men de forskellige mundras kan også have en enorm emotionel og spirituel effekt. 

Hvis du mediterer, kan du også sidde med håndryggen mod knæene og måske samle en tommelfinger og pegefinger eller en af de andre fingre. 

Hver finger har et element:

  • Tommelfinger = ild (styrke og mod)
  • Pegefinger = luft (mental følelse og gælde i hjertet)
  • Langemanden = space og alt det imellem (spontanitet og frihed)
  • Ringfinger = jord (tempel af vores krop, at være hjemme)
  • Lillefinger = vand (følelsernes krop og vores følelser)

Hvert element kan aktivere energi. Om den enten skal løftes eller nedtones. Når du samler din tommelfinger mod en af de andre fingre, vælger du selv om den skal ved fingerspidsen eller ved roden af fingeren.

Væger du at bruge et mudra i en meditation så sid med det i 5-10 min. og mærk effekten.

Men du kan også vælge at bruge et af mine favorit mudras:

Mudra 1 Padma Mudra (se topbilledet)

Et af mine foretrukne mudraer er Padma mudra. Lotus mudra.

padma = lotus

mudra = forsegling

Hjertets Lotus. Jeg elsker dette mudra. Det er smukt og kraftfuldt på samme tid. Det er et segl for hjertets medfølelse. Sid med hænderne samlet og åben så fingrene men hav håndens base samlet.

Jeg spørger mig selv. Hvordan kan jeg elske mig selv? Hvornår er jeg åben, og hvornår er jeg lukket ned?

Jeg bruger mudraet gennem min meditation og gennem min asana-øvelser til at vække energien fra hjertet og få hjertet til at blomstre.

Lotus mudra har mange fordele, det inspirerer til renhed og udholdenhed ved at repræsentere lotusblomsten, der flyder over det mudrede vand af lyst, frygt og tilknytning. Det minder mig om min sjæls naturlige skønhed, og det hjælper med at berolige sindet.

Intet mudder, ingen lotus.

Selv historien om de tusindvis af lotusblomsterblade, der skal udfoldes, så de kan blomstre hver dag, er meget rørende for mig. Lotusblomsten åbner om morgenen og lukker om natten.

Mudra 2 Anjali Mudra (fra venstre)

Anjali betyder “at ofre” på engelske “offering”. For mig er det lige så meget taknemmelighed.

Har du været på en yogatime, kommer du ikke udenom anjali mudra. Det bruges også som hilsen og i hånd med det at sige “namaste”.

Anajli mudra bruges også i forbindelse med nogle yogastillinger som tadasana (bjergets stilling) og vakasana (træets stilling).

De kan fremme harmoni og humanitet med dette mudra. Her er alle fingrene sammen og energierne flyder frit. Men lad hænderne rører men ikke presse mod hinanden. Og tommelfingrene mod brystet.

Mudra 3 Bhumisparsha Mudra (i midten)

Det er mere almindeligt kendt som ‘jordens vidne’ mudra.

Venstre hånd er på hjertet og højre hånds fingre spidser strækker sig frem for at røre jorden.

Den strakte hånd symboliserer Buddhas oplysning under bodhi-træet, da han kaldte jordgudinden Sthavara til at vidne om hans opnåelse af oplysning.

For mig giver det ro og at føle mig forenet. Det er også med til at holde mig på rette spor.

Mudra 4 Abhaya Hridaya Mudra (til højre)

Dette mudra er for mig meget smukt og specielt.

abhaya = frygtløs / fearless

hridaya = hjerte / heart

mudra = forsegling / seal

Det er ikke så nemt at lave dette mudra men prøv evt:

Trin 1. Bring dine hænder sammen i Anjali Mudra.

Trin 2. Kryds dit højre håndled over dit venstre håndled foran brystbenet, med håndfladerne vendt væk fra hinanden.

Trin 3. Bring ryggen på dine hænder sammen.

Trin 4 Sæt din højre pegefinger rundt om den venstre pegefinger, derefter din højre langfinger over din venstre, spring over ringfingeren og ræk din højre lillefinger over din venstre.

Trin 5 Træk mudraet til roden af dit hjerte ved bunden af brystbenet. Hold det modige hjertemudra foran og omkring dit hjerte. Bliv her og mediterer over at have modet til at holde dit hjerte åbent og kærligt, især i de svære tider i dit liv, når frygt, had eller vrede trækker dig væk.

Dette mudra forbinder dig til dit hjertes sandhed og hjælper med til at opbygger mod til at følge dit hjerte. Det forynger din livskraft. Det reducerer tanker og spredt energi. Giver en stærk følelse af vitalitet og ro.

Jeg håber, du vil prøve nogle af disse mudras. Del gerne hvis du har nogle oplevelser med mudras.